Spady czyli "margines bezpieczeństwa"
Spady drukarskie są to obszary, które gwarantują, że część objęta drukiem będzie stanowiła 100 procent arkusza po przycięciu. Oznacza to, iż cała powierzchnia ulotki będzie zadrukowana „od deski do deski”, nie będzie widocznych nieestetycznych białych krawędzi. Uwzględnienie spadów jest ważne zarówno dla osoby zlecającej, jak i realizującej druk - na ogół taki "margines" wynosi od 2 do 5 mm.
Spady nie powinny odróżniać się od właściwej części projektu, spad drukarski to najprościej mówiąc tło projektu wypuszczone poza linie cięcia – margines, dzięki któremu można dociąć dokument – wizytówkę, prospekt, ulotkę – w taki sposób, by wszędzie widoczny był zadrukowany obszar, a nie białe krawędzie, jednoczesnie zachowując zadany format wydruku.
SPAD TO NIE JEST BIAŁA RAMKA WOKÓŁ KOLOROWEGO PROJEKTU :-)
Spady drukarskie to nieodzowny element każdego projektu. Stanowią istotną pomoc dla drukarza, ale też swego rodzaju zabezpieczenie dla osoby zlecającej - zapewniające, że ostateczny efekt nie będzie wymagał poprawek i będzie się prezentował w sposób nienaganny - jak przystało na profesjonalne materiały reklamowe, które wymagają przycięcia przy pomocy maszyny introligatorskiej.
Warto podejść do uwzględniania tego elementu w projekcie z należną dokładnością. Niezależnie od tego, czy projekt wykonywany jest w profesjonalnym programie graficznym, czy też w programie dopasowanym do wiedzy i umiejętności osób nie zajmujących się zawodowo grafiką.